Závěrečná zpráva o věcném plnění projektu
Název organizace | Obchodní akademie a Vyšší odborná škola, Příbram I, Na Příkopech 104 |
Sídlo | 261 01 Příbram I, Na Příkopech 104 |
IČ | 61100412 |
Zastoupená | RNDr. Marcela Blažková, ředitelka |
Název projektu | Ekonomický tým 2019 |
Číslo rozhodnutí | 0098/8/SOU/2019 |
Termín konání: | 4. prosince 2019 |
1. Anotace projektu
Ekonomický tým je soutěž tříčlenných družstev studentů maturitního ročníku. Soutěž probíhá jako dvoukolová.
Krajské kolo sestává ze dvou disciplín:
- Test: zahrnuje obsah vyučovacích předmětů ekonomika, účetnictví, právo a informační technologie. Otázky jsou zaměřeny na aplikaci vědomostí.
- Zpracování a prezentace podnikatelského záměru: zadání konkrétního záměru obdrží tým na místě. Na zpracování záměru je 90 minut. Poté svůj záměr prezentuje před komisí tří posuzovatelů. Kritérii posuzování jsou odborná úroveň a způsob prezentace.
Ústřední kolo sestává ze tří disciplín:
- Projektová práce: Postupující týmy zpracovávají projektovou práci na zadané téma.
- Test: zahrnuje obsah vyučovacích předmětů ekonomika, účetnictví, právo a informační technologie.
- Prezentace předem neznámého tématu z ekonomické oblasti: každý tým si připraví prezentaci v časovém limitu a následně ji přednese před porotou
2. Cíle a priority
Koncepce soutěže přímo vychází ze 4 základních cílů RVP:
a) učit se poznávat – osvojení obecných principů a strategií řešení problémů, aplikace získaných poznatků
b) učit se pracovat a jednat – formování tvořivého postoje k problémům, hledání různých variant řešení, kritické zvažování pozitiv a negativ uvažovaných řešení
c) učit se být – rozvoj kreativity, utváření kritického a nezávislého myšlení
d) učit se žít společně – rozvoj komunikativních dovedností, týmová práce.
Jednotlivé disciplíny jsou připraveny tak, aby naplňovaly tyto cíle. Součástí hodnocení je kromě vlastních znalostí a dovedností i týmová práce, rozdělení úkolů, zapojení všech členů týmu, časové rozvržení práce, prezentace vlastních názorů, kreativita. Soutěž tak podporuje rozvoj klíčových kompetencí k učení, řešení problémů a komunikace, a to nejen u studentů, kteří se účastní ústředního kola. Vzhledem k tomu, že většina zúčastněných škol před nominací svého
týmu do krajského kola pořádá i školní kolo, do kterého jsou zapojeni téměř všichni studenti čtvrtého ročníku, je dopad soutěže velmi široký.
3. Obsah projektu, témata a použité metody či přístupy
Soutěž Ekonomický tým byla založena roku 2003, od roku 2014 probíhá jako dvoukolová.
Na počátku školního roku (do konce října 2019) proběhla krajská kola. Střední školy, které měly zájem o účast v soutěži, nominovaly do krajského kola tříčlenný soutěžní tým ze studentů maturitního ročníku. Většina zúčastněných škol před nominací svého týmu pořádá i školní kolo, do kterého jsou zapojeni téměř všichni studenti čtvrtého ročníku.
Vítěz krajského kola postoupil do kola ústředního.
Krajské kolo sestávalo ze dvou disciplín:
a) Test: zahrnuje obsah vyučovacích předmětů ekonomika, účetnictví, právo a informační technologie. Test sestavují krajští organizátoři v rozsahu 60 otázek. Otázky jsou zaměřeny na aplikaci vědomostí.
b) Zpracování a prezentace podnikatelského záměru: zadání konkrétního záměru obdrží tým na místě. Na zpracování záměru je 90 minut. Poté svůj záměr prezentuje před komisí tří posuzovatelů. Kritérii posuzování jsou odborná úroveň a způsob prezentace.
Ústřední kolo se uskutečnilo 4. prosince 2019. Pořadatelem byla Obchodní akademie a Vyšší odborná škola, Příbram I, Na Příkopech 104.
Ústřední kolo sestávalo ze tří disciplín:
a) Projektová práce: Postupující týmy zpracovaly projektovou práci na téma „Vliv online marketingu a influencerů na společnost“. Hodnotitelem prací byli pracovníci Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity.
b) Test: zahrnuje obsah vyučovacích předmětů ekonomika, účetnictví, právo a informační technologie. Test obsahuje celkem 80 otázek, z toho cca 30 z ekonomiky, 30 z účetnictví, 10 z práva a 10 otázek z informačních technologií.
c) Prezentace předem
neznámého tématu z ekonomické oblasti: každý tým si připravil prezentaci
v časovém limitu (30 minut), následně ji přednesl před porotou (časový
rozsah 10 min). Téma prezentace bylo „Jistota zaměstnání
nebo riziko podnikání?“ Porota posuzující prezentace byla složena ze zástupců
Asociace OA, zástupců podnikatelské sféry
a pracovníků Ekonomické fakulty Jihočeské univerzity. Hodnotila znalost
problematiky, věcnou správnost, argumentaci, vyjadřování, originalitu zpracování
prezentace.
Všechny disciplíny se hodnotily bodově, každá s maximem 100 bodů. Podle součtu bodů ze všech tří disciplín bylo stanoveno celkové pořadí týmů – viz výsledková listina.
4. Zapojení cílových skupin a partnerství
Cílovou skupinou projektu jsou žáci maturitního ročníku SŠ. Žáci 3. i 4. ročníku se soustavně připravovali na soutěž, vítězně prošli školními i krajskými koly soutěže. Soutěž jsme realizovali bez účasti partnerů. Při hodnocení prací jsme využili spolupráce s Ekonomikou fakultou Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Na hodnocení prezentací jednotlivých týmů se podíleli také zástupci této fakulty a zástupci firem z našeho regionu.
5. Dopad projektu a jeho výstupy – konkrétní výstupy projektu
Konkrétním výstupem projektu jsou
zpracované studie na téma „Vliv online marketingu
a influencerů na společnost“. Tyto práce jsou uložené v knihovně
pořadatelské školy a jsou k dispozici všem zájemcům k prostudování.
Výsledky testů a prezentací poskytují zpětnou vazbu všem zúčastněným školám, zvláště
vyučujícím odborných předmětů, kteří je mohou využít k autoevaluaci.
Současně jsou podnětem k případné úpravě ŠVP odborných předmětů. Pro další
organizátory doporučujeme možnost natočit video s prezentacemi
jednotlivých týmů, aby po ukončení soutěže měli vyučující možnost zhodnotit a
porovnat jednotlivá vystoupení
a vyvodit z nich závěry pro přípravu dalších týmů. Nejen vyučující, ale i
sami zúčastnění studenti se mohou poučit z případných chyb, srovnat výkony
soupeřů; poznatky jim mohou pomoci při maturitní zkoušce, přijímacích zkouškách
na vysoké školy, případně u přijímacích pohovorů, a zlepšit tak jejich šance na
trhu práce.
Nemalým dopadem
s přesahem do charitativní pomoci měl také doprovodný program, který byl
pro soutěžící připraven z toho důvodu, aby byl využit volný čas během
čekání na další část programu. Studenti vyráběli KIWANIS panenky, které
pomáhají malým dětem při zjišťování diagnózy jejich nemoci, usnadňují vyšetření
a pomáhají překonat samotu při hospitalizaci. Každý soutěžní tým vyrobil svoji
panenku, kterou mohl během soutěže použít jako maskota,
a pak byly panenky předány prezidentovi KIWANIS klubu Příbram. Tato akce měla
od studentů velmi pozitivní ohlas, uvědomili si sounáležitost a příležitost
pomoci.
6. Viditelnost projektu a využití výsledků projektu
Veřejnost byla o konání ústředního kola soutěže informována prostřednictvím webových stránek školy (www.oapb.cz), facebooku a tisku:
Zpráva o průběhu a výsledcích ústředního kola bude přednesena na jednání Rady Asociace obchodních akademií (leden 2020) a valné hromadě AOA (březen 2020). Výsledky, připomínky a náměty budou využity při pořádání dalšího ročníku v roce 2020. Poznatky z ústředního kola byly dále prezentovány na poradě ředitelů obchodních akademií Středočeského kraje a budou využity při přípravě studentů k soutěži v dalších ročnících.
Projektové práce odevzdané v rámci soutěže v roce 2019 jsou k dispozici v knihovně školy OA a VOŠ Příbram.
Panenky KIWANIS budou vystaveny na Společenském večeru KIWANIS klubu Příbram a pak předány dětem.
7. Vyhodnocení projektu a návazné aktivity
Cíle projektu byly v plné míře dosaženy:
- pravidla soutěže byla zveřejněna na webových stránkách asociace www. asociace-oa.cz
- krajská kola proběhla v období červen – září 2019 ve všech krajích kromě Plzeňského
- ústřední kolo proběhlo 4. 12. 2019 na OA a VOŠ Příbram, zúčastnilo se ho 13 týmů
Ve školním roce 2019/2020 proběhne další ročník soutěže. Pořadatelem bude Obchodní akademie a Hotelová škola, Havlíčkův Brod.
Vyhodnocení proběhlo na setkání realizačního týmu OA a VOŠ Příbram, tým zhodnotil zadané testové otázky, jejich kvalitu a relevantnost, bodové hodnocení i práci poroty. K hodnocení byla využita i zpětná vazba – připomínky soutěžních týmů a jejich učitelů. Žádné závažné připomínky se nevyskytly, zpětná vazba byla vesměs pozitivní.
8. Statistické údaje
Uveďte počty podpořených nadaných žáků:
Počet účastníků ústředního kola: 39 žáků SŠ (4. ročník)
Počet účastníků krajských kol: 195 žáků SŠ (3. – 4. ročník)
Počet hodin vzdělávací aktivity
Uveďte počty lektorů:
- 13 pedagogů, kteří připravovali týmy
- 10 pedagogů, kteří připravovali ústřední kolo soutěže
Uveďte počty zapojených dobrovolníků 0
Kontaktní osoba k věcnému plnění projektu (jméno, e-mail, příp. telefon):
RNDr. Marcela Blažková, mblazkova@oapb.cz, tel. 728 724 509
V Příbrami 2020-01-16
RNDr. Marcela Blažková, ředitelka